keskiviikko 22. elokuuta 2018

Naiseuden ytimessä


Sain valittavaksi kolmesta otsikosta yhden. Siitä syntyi tämä tarina.


Viisi asiaa, joilla nainen hemmottelee itseään

Naiseuden mehukkaimmassa ytimessä on naisen taito hemmotella itseään moninaisin tavoin. Tämä liekki palaa naisessa jo pienenä tyttönä, siitä on painokkaita viitteitä jo vaippaikäisen käytöksessä. Toiset jopa tulkitsevat tätä ominaisuutta tyttövauvan tavasta ponnistaa maailmaan ja ensimmäisestä rääkäyksestä. Siinä on erottuvaa autenttisuutta verrattuna poikiin, kuulema. Senpä tähden voidaan sanoa, että hemmottelutaidot kulkevat biologiassamme, geeneissä. Toki niitä vahvistaa myös ympäristön käytös. Äiti laittaa itsensä likoon, jotta tytär kehittyisi hemmottelutaidoissaan jo pienestä asti. Tällä tavoin taataan, että tytär kasvaa naisellisuussarjan mestaritasolle ja myös suvun maine säilyy korkealla.

Nämä biologiset ja kasvatukselliset tekijät on tärkeä ymmärtää, jotta voimme vähentää asiaan liittyvää väheksyntää ja syrjintää, jotka saa joskus aggressiivisetkin mittasuhteet. Yleensä tällainen tapahtuu naisen ja miehen välillä, parisuhteessa, mutta myös naisten keskinäisessä vuorovaikutuksessa (Ns. kilpailutilanne). Miten turhaa. Nainen on täysin avuton ja syytön. Hän vain toteuttaa sukupuolelleen tyypillistä ja oleellista ”tehtävää”. Eli lakatkaa miehet sättimästä naisia liiallisen rahankäytön tai laiskuuden suhteen, murjottamasta hiljaisina alta kulmain tai huokailevan raskaasti. Sellainen käytös on psyykkisesti kuormittavaa jokaiselle naiselle.

Naisen hemmottelutavoille ei ole juurikaan rajoja ja nainen on luova käyttämään älyään hyvinkin erilaisiin toteutustapoihin. Iän myötä taidot harjaantuu ja käyttötavat laajenevat. Tämä on sitä ihmisen henkistä kehitystä. Naisen viehätysvoima on myös oiva tapa saada hemmotteluun avuksi ulkopuolisia. Yleensä ”uhrit” ovat miespuolisia. Nainen on hyvä vaatimaan itselleen juuri haluamansalaisen kohtelun, oli kyseessä sitten hemmotteluun tarvittava teko, asia, esine, tai mitä vaan. Nainen myös mittelöi muiden sukupuolensa edustajien kanssa taidoista. Parasta on erottuminen omalla tavallaan. Se tapahtuu korostamalla hemmottelua selfie-otoksin, someviestimisellä, keksimällä uudenlaisia tapoja erottua ja toteuttamalla hemmottelua kyllin isolla sykkeellä. Raha ratkaisee monien strategian. Rahakas saa suoraan sitä, mitä hän haluaa. Pienemmän budjetin hemmottelijat käyttävät paljon verkostointia, ale-tuotteita, kierrätystä, vaihtopalveluja ja muuta sellaista lisäarvoa, jolla saa kirittyä kapasiteettiaan rahanvaltaisia kohtaan.

Hemmotteluun vaikuttaa varallisuuden ja aseman lisäksi väistämättä maa, kulttuuri ja yhteiskunta sekä ajan ilmiöt. Muotivirrat vaihtuvat nopeaan tahtiin. Moni nainen taistelee tiukasti siitä, että pysyvät muodin harjanteella. Se vaatii aikaa ja paneutumista. Nostetaan hattua heille. Toiset luovat omia genrejä, joita kutakin yhdistää oman genren ihanteet. Jopa kirjoittamattomat säännöt. Esimerkiksi ”luomugenren” naiset suosivat luonnonmukaisia ja ekologisia tapoja hemmotteluun, kun taas ”talousgenre” vetää linjat laadussa ja hinnassa, kaikki lasketaan tarkoin ja pyritään maksimoimaan hyöty. On myös alagenrejä, etenkin mamuilla eli maahanmuuttajilla. Tämä edesauttaa, että saman kulttuuritaustan ja uskonnon edustajat löytävät yhteisen sävelen.

Huolimatta taustoista ja genreryhmistä lähes jokaisen naisen mieltä hivelee myös muutamat samanlaiset asiat. Siksi on rankattu ns. Viiden kärki, joka tiivistää tätä sietämätöntäkin halua hemmotella ja sen tarpeellisuutta naisen elämässä. Tässä viiden kärjessä ovat ne tekijät, jotka osuvat tehokkaasti naisen hemmotteluhermoon ja lisää hänessä adrenaliinin ja serotoniinin tuotantoa. Näin ollen nämä tekijät ovat oleellisia naisen hyvinvoinnille ja jopa naissukupuolen lajin säilymiselle.

Ensinnäkin shoppailu on naisen veressä. Veriryhmää ei voi vaihtaa. Nainen shoppailee mieluiten kaikkea sellaista, millä hän voi koristaa ja korostaa omaa identiteettiään: vaatteet, laukut, korut, hajusteet ja meikit. Juhliin ei voi mennä toista kertaa samassa mekossa, peräkkäisinä talvina ei voi käyttää samaa talvitakkia, kenkiä on oltava niin monet kuin on asusteitakin. Vaatteiden on myötäiltävä vaihtelevan kehon linjan lisäksi omia mielialoja (esim. pms-oireiden aikana on omat asusteet), ihmisiä, tilanteita ja sääolosuhteita. Nainen tarvitsee uutta vaatetta, koska se on tärkeätä hänen hormonaalisen tasapainonsa saavuttamisessa ja hänellä on pakonomainen tarve luoda nahkansa toistuvasti uudelleen. Hän tekee kaikkensa, että tämä onnistuu. Sen voi jopa joutua repimään aviomiehen selkänahasta. Vaatteet luovat usein myös todellisuudesta ulkopuolista harhaa ja juuri tässä nainen on loistava. Harhautukset pelastaa hänet monista tiukoista tilanteista ja tähän kiteytyy oman edun tavoittelun yksi perusssääntö.

Nainen on myös aktiivinen kodintekstiilien uusija, onhan oma koti jatketta omalle identiteetille ja se pitää hehkua naiseutta ja yksilön omaa luonnetta. Tarvittaessa shoppailuksi kelpaa mikä vain kunhan nainen saa tyydytettyä tätä hemmotteluhimoaan. Nainen suuntaa luonnollisesti shoppailutarmoaan myös lapsiinsa. Kodin lisäksi lasten vaatetus määrittää naisen itseluottamusta. Ei riitä, että lapsella on jo kaikki tarvittava, ja enemmänkin, vaan naisen logiikalla lapsenkin on vaatteillaan oltava uudistuva, erottuva ja monipuolinen. Visakortti käy kuumana, kun nainen tekee tarmokkaasti hankintojaan netissä. Mies voi katsoa huuli pyöreänä vierestä.

Toisekseen viiden kärjessä on ruoka ja juoma. Naisella on kultivoitunut makuaisti. Herkkä, aistikas ja tarvitseva. Nainen rakastaa syödä ulkona laadukkaissa ravintoloissa rahaa miettimättä. Ruoan on vastattava täysin naisen makumieltymyksiä ja kehon linjoja. Nainen kaipaa usein enemmän vihreää lautaselle kuin miespuolinen kumppani. Nainen kokee tärkeäksi, että ravintolan miljöö vastaa hänen ihannettaan. Hyvä arkkitehtuuri, sopusointuinen värimaailma ja valaistus, rauhallinen tunnelma ja kenties merimaisema luovat lähtökohtaisesti mukavia energioita naiselle. Nainen myös arvioi ravintolaa vessan kautta. Vessassa pitää olla hyvä valaistus ehostamiseen, raikas kukkaistuoksu ja paperi ei saa koskaan olla loppu, muusta siisteydestä puhumattakaan. Ravintolan palvelun tulee olla sellaista, että nainen tuntee itsensä ravintolan päätähdeksi. Ruoan kylkiäisenä nainen hemmottelee itseään hyvällä drinkillä, viinillä tai shampanjalla. Pelkkä vesi juomana latistaa hänen ylevää tunnelmaa ja tekee ruokailusta liian arkista. Pöydällä oleva ruusu tai kynttilä, taustalla soiva pianomusiikki ja muut tämänkaltaiset pienet yksityiskohdat luovat naiseen sen oikean hemmottelutunteen, joka iskee oikeanlaiseen nautintohermoon. Nainen ei siis hemmottele itseään pikaruoalla, valmisruoalla tai itse valmistamallaan ruoalla. Jos oma mies on hyvä kokki, nainen hyvin mielin antautuu myös hänen ruoka-annoksen äärelle (jos miljöö on hyvin somistettu), kunhan lapset ovat pois jaloista. Nainen ei voi antautua täysin hemmottelulle jos kaitsii samalla lapsiaan.

Erilaiset hoidot ovat myös naisen kuin naisen perustarve. Nainen tarvitsee kasvohoitoja, manikyyrejä, pedikyyrejä, sokerointeja, klassista hierontaa, intialaista päähierontaa, lämpökäsittelyjä, saunahoitoja, kokovartalokuorintoja… Hiukset on myös värjättävä ja leikattava vähintään kuukauden välein. Nainen kokee, että hiustyyli määrittää hänen sosiaalista asemaansa. Liian kulahtanut väri ja ylikasvanut hiustyyli viestii hänen uskomuksessaan epänaisellisuudesta ja heikosta sosiaalisesta asemasta. Jos mieheltä kysytään, hän ei yleensä huomaa mitään eroa ennen ja jälkeen kampaamokäynnin. Niin kampaamokäynti kuin muut hoidot rentouttavat naista. Hän saa luvan olla siinä perimmäisessä tilassaan, jossa haluaa olla, palveltavana ja kaunistumassa. Hän saa pieneksi hetkeksi heittää taka-alalle lapsiarjen stressin, työkiireet, kaikki kohtuuttomat paineet, joita häneltä vaaditaan naisena. Nainen saa hoidolla kehonsa ilmentämään naiseuttaan paremmin. Ja totta puhuen ilman hoitoja nainen kokee, että hänen kehonsa rupsahtaa ja on mitätön, käyttökelvoton. Eli painitaan tärkeän asian parissa.

Nainen kaipaa pakopaikkoja arjesta. Nainen ei kestä olla aina kotona, arjen harmaudessa, sen yksioikoisine rutiineineen. Vastapainona hän janoaa uusia kokemuksia, jotta voi tuntea monenkirjavaa tunnemaailmaansa. Hän haluaa teatteriin, konsertteihin, näyttelyihin ja elokuviin. Hän haluaa hemmotella itseään sellaisella kulttuurilla, joka vie hänet hänen unelmien maisemiin, kauniisiin hersyviin puitteisiin ja romanttisiin tunnelmiin. Väkivalta, toiminta ja raadollisuus ei kuulu naisen hemmotteluhetkeen. Se järkyttää ja lamaannuttaa hänen mielen. Monen miehen nautintoon ne tuntuvat kuuluvan. Tämän vuoksi nainen valitsee usein saman sukupuolen ystäviänsä seuraksi kulttuurielämysten pariin. Näin ollen hän saa samalla jakaa ”naistenjuttuja” ja kokea yhteistä feminiinistä voimaa. Se on äärettömän tärkeä elementti yhteisen tapahtuman lisäksi.

Viides asia, joka osuu naisen hemmottuhermoon on matka. Nainen kokee matkalle lähdön täydelliseksi irtipäästämisen tavaksi arjesta, koska se sisältää kaikkia edellä mainittuja elementtejä (shoppailua, ruokaa ja juomaa, hoitoja ja kulttuuritapahtumia). Matka ei ole vain lyhyt nautinnon hetki vaan matka antaa tyydytystä, johon voi laskeutua pitemmäksikin aikaa, hellittäväksi ja elämän hyväiltäväksi. Matka voi olla vain parin päivän kylpälämatka tai laivamatka, mutta parhaimmillaan se on ainakin viikon pituinen kaukomatka. Nainen ei tunne hemmotteluksi matkaa sukulaisten nurkkiin tai kokoperheen reissua, jossa edetään lasten ehdoilla. Nainen kaipaa aikaa itselleen ja tarpeilleen, elämyksiä, eleganttisuutta ja ripauksen erikoisuutta. Nainen haluaa ahmia vaahtokarkkeja, kylpeä poreammeessa, nukkua silkkilakanoissa ja vajota pilvilinnoihin.

Hänhän on sisimmissään valtakunnan ainoa prinsessa!